התמודדות נפשית עם מחלת הסרטן

מחלת הסרטן פוגעת כל שנה ממאות אלפי ישראלים, בין אם מדובר בלוקמיה או סרטן העור, ההתמודדות הנפשית של המטופל עם המחלה, והתמודדותה של המשפחה עם המצב החדש, מאתגרות במיוחד. 

התמודדות עם האבחון:
נכון שחולים רבים אולי לא חשים במיטבם כמה שבועות או חודשים לפני גילוי המחלה, אך האבחון הראשוני מכה בהם בהפתעה מוחלטת. חלק מתמודדים עם זה בהכחשה מוחלטת של המחלה, וחלק ישר עוברים לשאלת הטיפול הדרוש, למרות שטרם עיכלו את הבשורה.

התמודדות עם הטיפול:
טיפול בסרטן מסוגים שונים משתנה לא רק מבחינת תופעות הלוואי, אלא גם מבחינת טיפול באשפוז או טיפול אמבולטורי במסגרת אשפוז יום, אליו מגיעים החולים כמה פעמים בשבוע למשך תקופה מסויימת. שתי האפשרויות מהוות אתגר, אך מסוגים שונים. סביבת בית חולים, במיוחד אם מדובר באשפוז ממושך, גורמת הרבה פעמים הופעת תסמינים של דיכאון, וכן התמודדות המשפחה עם האשפוז הרבה פעמים מאוד מאתגרת. אם הטיפול הוא במסגרת אשפוז יום, האתגר של החולה כאן, הוא למצוא את הכוחות לקום כל בוקר מחדש ולהתנייד לבית החולים על מנת לקבל את הטיפול.

התמודדות עם תופעות הלוואי:
לכל טיפולי הסרטן, בין אם מדובר בטיפול ביולוגי או הקרנות, יש תופעות לוואי לצערינו. חלק מהטיפולים אף גורמים להחמרה משמעותית במצב הפיזי של החולה, ההופך לפחות עצמאי או אף מרותק למיטה ונזקק למוצרי ספיגה, כי אינו יכול לקום מהמיטה. המעבר מאדם אקטיבי למישהו שתלוי לגמרי בסובבים אותו / אותה, גורם נזק בלתי הפיך למטופלים רבים. בראשו המטופל עדיין לא מוכן להשלים עם המצב הפיזי שלו, ומרגיש שהוא עדיין מסוגל לתפקד כקודם, אך לצערנו המצב הזה לא תואם את המציאות.
התמודדות בבית עם תופעות הלוואי אינה פשוטה גם כן. למאושפז בבית החולים יש אפשרות להשתמש בשירותיהם של אחיות המחלקה וצוות הסיעוד, למשימות פשוטות כמו מקלחת ואפילו אוכל. אך מי שעובר טיפולים באופן אמבולטורי, חייב השגחה של מישהו מבני הבית אחרי הטיפול, ועזרה במטלות בסיסיות כמו נטילת תרופות, אוכל ומקלחת. 

התמודדות נפשית עם מעקבים אחר ההחלמה:
"למה אני צריך לראות רופא כל שלושה חודשים, אם החלמתי מהמחלה?" מטופלים רבים מבינים את חשיבות המעקב הצמוד, על מנת לזהות סימנים ראשונים של חזרת המחלה, אך ישנם מטופלים שרוצים לשכוח את הפרק הזה בחייהם מהר ככל האפשר, ולכן ביקורים תכופים בבתי החולים אינם מיטיבים עימם.

מאוד חשוב לעבוד עם המטופל על התמודדות עם המצב הנפשי והפיזי שלו בשלבי המחלה השונים. במיוחד אם המטופל נאלץ להיות מרותק למיטה ולהשתמש בחיתולים, או לתת לאחרים להאכיל אותו. חשוב להדגיש לו כי המצב הפיזי הזה לא מגדיר אותו כבן אדם, וזה רק שלב בהתמודדות עם המחלה, שיחלוף בקרוב.

Call Now Button